Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Trabant

2008.02.06

 

A Trabant

A Trabant egy kelet-németországi gépkocsitípus volt, melyet a német VEB Sachsenring gyártott. Az első Trabant 1955-ben gurult le a futószalagról, a legelterjedtebb autó volt Kelet-Németországban, és a többi szocialista országba is exportáltak belőle. Szülőhazájának szimbólumává vált e kétütemű autó, melyből összesen több mint 3 millió példány kelt el, és néhány még a mai napig is járja az utakat.

Kép

Kép

Kép

 

 

Át a Berlini falon
A Trabant volt az első jármű Németországból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még Törpeautónak nevezték, hiszen eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak. Talán inkább egyfajta átmenetnek nevezhetjük az autó és a motorbicikli között, aminek tervezői az AWZ P70 nevet adták.
A DKW volt a neve annak a német autógyárnak, amelyik kifejlesztette az F8-at, ami később minden keletnémet családi autónak őstípusává vált. A Zwickauban települt AWZ – Automobilwerk Zwickau – gyár folytatta az F8 gyártását, aminek továbbfejlesztéséből született meg a szovjetek fennhatósága alatt a második világháború után az F9. 1953-ban az F9 gyártása Eisenachba költözött, ahol az EMW, később pedig a Wartburg készült. Itt a P70-es modellt fejlesztették ki, aminek elnevezésében a P (plastic, műanyag) a műanyagból készült karosszériát, a 70 pedig a 700cm3-es motort jelölte. Ez volt az első német autó, amelyik műanyag (duroplast) karosszériával készült. 1955-ben mutatták be, kétütemű motorja a régi kéthengeres F8-asra épült, 22 lóerőt teljesített. A kocsi 820 kg-ot nyomott, 90 km/h végsebességre volt képes, és nem kevesebb, mint egy perc alatt gyorsult fel 90 km/h sebességre. Ezek a menetteljesítmények már abban az időben is nagyon elavultnak számítottak, de hát ezt a gépet valószínűleg a nyugodtabb, ráérősebb vezetőknek szánták.
A Limousine kivitel mellett kapható volt még kombi és nyitott változatban is. A négy évig tartó gyártás során körülbelül 30.000 autót rendeltek a vásárlók. 1957-től volt kapható a P70-es utódja: a P50-es, majd a P601. Elsőként a P50-es viselte a Trabant emblémát. Nagyon közkedvelt kocsi volt, alacsony ára és könnyű javíthatósága miatt vonzódtak hozzá az emberek.
Az első szérián még nem volt oldalcsík, egyszínű volt a fényezés, a dísztárcsák pedig virágsziromszerűek. Az orrjelvény magában hordja a motorháztető nyitóalkalmatosságát. Ennek kisebb motorja volt a P60-asénál: 500 cm3-es, amely 18 lóerőt adott le. 1964-ig 132.000 db-ot adtak el belőle, amikor a P601 átvette a helyét. 1958-ban az autó oldalán lévő díszléc átalakult, ezentúl ívesen lekanyarodott az autó hátulja felé haladva, és a kocsi fényezése is kétszínű lett. A kormányküllők is íveltté váltak, és az üléstámlát billenthetővé alakították. 1959-től forgalomba került az új a típusjelzés, ezentúl Trabant 500 névvel. 1960-ban jelent meg az első kombi, Két évvel később pedig a már ismert karosszériát mutatták be 600-as motorral, 100Km/h végsebességgel. Ekkor már egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc jellemezte az autót. A fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld volt a fényezés, a többi pedig egy színnel futott. A hátsó lámpa alsó részét Magyarországon belülről bíbor burkolattal látták el. A kétüteműek utolsó típusa a P601-es volt, amit 1963-tól készítettek.
Ez a jármű még a mai napig rója Magyarország útjait. Műszerfala fehér volt, és ezt csak 1964-ben változtatták feketére. A sebességmérő kerek alakú, de 1964-től már ez is trapéz formájú lett. Ezeknél a kocsiknál még nem volt szellőző a C oszlopon, a tank 24l-es volt. Az első embléma a hűtőrácson helyezkedik el, de még nem a jól ismert "körbe zárt villám", hanem van két oldalra ágazó karja is. Az index és a hátsó prizma pedig fémkeretes. A rendszámvilágítás öt izzóval üzemelt, a tükrök pedig ívelt formájúak voltak. 1965-ben már van Trabant 601 Deluxe típus is, amin a külső alkatrészek nagyja krómbevonatú, kisebb extrák is találhatóak benne, a tető fényezése is esetenként más, mint a karosszéria többi részén.
Ugyanebben az évben megjelent az automata kuplungos (félautomata váltós) Trabant Hycomat kivitel is, amit csak megrendelésre gyártottak, de meglehetősen nagy példányszámban kelt el. 1967-ben még vadabb újításra szánta el magát a gyár, mert piacra dobták a nyitott változatot. Ennek két fajtája volt, a Tramp és a Kübel. Előbbit a katonaságnak, határőrségnek, utóbbit pedig a civil vásárlóknak szánták. A következő nevezetes évszám 1974, ekkor gördült ki a gyárkapun az egymilliomodik Trabant. Számos apróbb változtatás gazdagította a kocsit ezekben az években. Ilyen volt a kormányzás, az intrevallumkapcsolós ablaktörlő vagy a kibővített színválaszték. 1980-tól már a Deluxe kivitelhez elektromos ablakmosó, ködlámpa, tolatólámpa és kétszólamú kürt is tartozott. Ez 1983-ban kibővült még fejtámlákkal és hátsóablak-fűtéssel is. Ez utóbbi 1987-től minden modellen szériafelszerelés. 1985-től a fényszórókban halogénizzók világítanak, és megjelent a tetőablakos változat is. A felsorolt "extrák" ma már szinte bárki számára nélkülözhetetlen kiegészítőket jelentenek egy autóban, de amint láthatjuk, a "kicsi csoda" esetében ez nem volt mindig így.
1990 májusában megindul az 1.1-es Trabant gyártása. Addigra azonban a megváltozott, immáron német politikai és társadalmi helyzet miatt az autó jövője bizonytalanná vált. A kocsi főbb jellemzői: 1043 kcm-es VW Polo licenc motor 41 LE-vel, egytorkú Weber karburátorral, a váltó négyfokozatú (+hátramenet), saját fejlesztés. A vízhűtéses motor miatt jobb lett a kocsi hűtése és fűtése. A motor mérete miatt a benzintankot a csomagtartó alá (kívül) helyezték el (28L). A kocsi elejét számos ponton megerősítették Az első futómű is változott. Változott az első fék, tárcsafékes lett és a kerekek kivitele is. A megújult műszerfalon a km óra mellett egy kombinált műszer tájékoztat a hűtőközeg hőmérsékletéről és a benzinszint-állásról. Megtalálható még olajnyomás- és fékellenőrző, továbbá a vészvillogó visszajelzője is. Billenőkapcsolók sora található a műszerfalon: vészvillogó, hátsóablakfűtés, hátsó ködlámpa, kétfokozatú ventilátor, Universal kivitelnél a hátsó ablakmosó/törlő, némely kivitelnél az első ködlámpa kapcsolója.. Újak a hűtés és fűtés kezelő szervei is. Az ülések fejtámlásak, az utasokat automata övek védik, a kormány négyküllős (mind a 601S deLuxe-ből való). Az új padlóváltó miatt az első szőnyeg ki van vágva. Érdekesség. hogy a váltó nem középen van; az „anyósülés” felé van egy kissé eltolva. Újdonság a két, kormánynál lévő ún. bajuszkapcsoló: a baloldali az irányjelző, reflektor/fény- kürt; a jobboldali az ablaktörlő intervallumkapcsolója. Ezek az újdonságok mind az 1.1 S, mind az 1.1‘89-ben megtalálhatóak voltak. Teljesen újak a belül fém merevítéses, új formájú és nagyobb műanyag lökhárítók (elől/hátul), a már szintén említett új hátsólámpák (integrált ködzáró és tolatófénnyel). A felszereltségből nálunk, Magyarországon hiányzott a hátsó biztonsági öv (A rögzítési pontok megvannak!), az első ködlámpák és azok kapcsolója. Említésre méltó még az Universal – nálunk is – szériafelszereltségét képező kalaptartó, amely nagy mérete miatt nem túl praktikus elem.
Mindeközben történtek meg nem valósult próbálkozások is Trabant-gyártás történetében. A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utódja a 603, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát. De a formavilág és a hajtáslánc egyre csak korszerűsödött. A kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök. Azonban a tervezés és kivitelezés során túl sok probléma merült fel, így 1968-ban nem kapta meg a gyár az engedélyt e csodamasina gyártásához. Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. Azt rebesgetik, a Trabant 603 mégsem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül. Ez a modell Volkswagen Golfként lett ismert.
A Trabant még mindig életünk része, valaki örül ennek, vannak, akik ki nem állhatják a kis pöfékelőket. Körülbelül 3 millió Trabantot adtak el összesen. Ezt az értéket összehasonlítva a Mini Morris 1,2 milliós eredményével, azt mondhatjuk, hogy a Trabant sikeres kisautó volt.
A tervek szerint újra elindul a trabantgyártás 2008 és 2010 között.
A tervek szerint 1,1 es motor lesz bennük és 80 km/h-t lesz képes produkálni.
Trabant modellek
P70 (1955-1959)
A legelső sorozatban gyártott modell. Összesen 36.786 db készült belőle. Motorja 2 ütemű, vízhűtéses, 690 ccm-es. Alvázas autó, az alvázra favázra szerelt duroplast karosszériát szereltek, az utastérben a padlózat is fa volt. Többféle kivitelben volt kapható (cabrio, coupe) de ezekből csak kevés készült.
P50 (1957-1962)
Az első Trabant típus, bár a legelső szériák még az AWZ P50-es jelzést és emblémát viselték. Az ezek után következő széria már trabant tipusú volt és az a bizonyos S betű lett a jele is. Ezeken a sorozatokon még nem volt díszléc oldalt, az ablaktörlő pedig jobbra állt. Ezek után került gyártásra a már ismeretes ívelt díszléces modell. Összesen 131 434db készült belőlük.

Kép

Kép

500 (1960-1963)
A már jól bevált forma csak 1 egyenes díszléccel. Megjelennek az első kombiverziók is és az úgynevezett camping modell, amely elhúzható tetővel bírt. Motorikusan volt némi továbbfejlesztés.
Kép 600 (1963-1964)
A 600-as széria új motort kapott 100 cm3-vel nagyobbat. Külsőleg csupán annyi változás történt, dupla díszléc került az oldalára.
601 (1964-1989)
Ez lett a legismertebb és legtovább gyártott széria. Összesen: 2 774 821 db készült belőle. Az első sorozatot még díszléccel álmodták meg a tervezők, ám ez nem valósult meg. Ezek után rengeteg apróbb változtatáson esett át az autó. Külsőleg a kerek lökhárítókat szögletesek váltották fel, a vékonyoszlopot vastag oszlopra cserélik ám a kombikon marad a vékony, a homloklemez másik díszrácsot kap, műanyag kilincsek, fekete gumilapok, többlyukas felni. Szerkezetileg: kétkörös fékrendszer, új első futómű, 12 V-os elektromos rendszer, elektromos gyújtás és egyéb extrák. 1989-re szinte minden megváltozott benne. A 601-esből készült az úgynevezett Tramp is, amely kabrió volt, és eredetileg a határőrség számára gyártották.
A 601-es elölről...
...oldalról...
... és hátulról
A 601-es motorháza
 Kép
1.1 (1989-1991)
A korral haladni kellett ezért megalkották a négyütemű Trabit. Műszakilag teljesen le lett cserélve minden benne, kivétel a hátsó felfüggesztés. Motorját kicserélték egy kisebb típusú Volkswagen Polo motorjára, mely egy 1100 cm³-es 4 ütemű gép. Botváltós lett, elől tárcsafék, új osztókörű felni, új műanyag lökhárítók, hátsólámpa, műszerfal és egyebek. Ebből is gyártották a Tramp-et de ezt már az átlagpolgár is megvehette, újdonságnak számított viszont a Pick-Up. A négyüteműekből összesen 38 122 db-ot gyártottak le. Négyütemű lett a 3 000 000. Trabi is.
A Trabant 1.1 limuzin...
...és kombi változata
Az 1.1-es motorháza
Főbb technikai adatok (a Trabant 601 S modell alapján)
A Trabant gépkocsik az 1100-as modell kivételével kétüteműek voltak. Motorjuk léghűtéses (P70 vízhűtéses volt), kéthengeres-kétütemű forgótárcsás beömlésvezérléssel. 594,5 cm³ hengerűrtartalom. Sűrítés 7,6:1. Teljesítménye 4 200-as fordulatnál 26 lóerő. Nyomatéka 54 Nm 3 000-es fordulatnál. Nincsenek szelepek, vezérműtengely, vezérműszíj, sem pedig benzinpumpa. Ez utóbbi helyett a benzinadagolás egyszerűen megoldott: a benzincsöböl "esik" a porlasztóba az 1:40-es keverék a 24/26 literes benzintankból. Olajcserére sincs szükség,a kenést a benzinbe kevert olaj végzi. Erőátvitel: fronthajtás, szinkronizált, 4-sebességes-váltómű, a 4. sebességben szabadonfutóval. Karosszéria: négyüléses limuzin 2 ajtóval, lemezkarosszéria műanyagburkolattal, az alváz 2 mm-es lemezből készült. A kocsi méretei szerint 3,55 m hosszú, 1,5 m széles és 1,44 m magas.

 

Kép

 

Ennyi volt

A Trabant-művek valamikori cégét, a sachsenringi hengerművet sikerült eladni a felszámolási eljárás beindítása után három évvel a lipcsei HGM csoportnak. A csődeljárási megbízott, Bruno Kübler Zwickauban közölte, hogy a valamikori Trabant-présmű továbbélése biztosított. A befektető 170 dolgozót vesz át a cég 200 alkalmazottjából. A vételárat nem hozták nyilvánosságra.
A Trabant művekből 1990. április végéig összesen 3,7 millió autó került ki.
Utóélet
2003 májusában a Trabantot gyártó VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau jogutódja, a csődeljárás alatt álló Sachsenring Fahrzeugtechnik GmbH tervezői a Trabant alapjain készültek új autót építeni a harmadik világ piacaira.
2007 szeptemberében a német Herpa játékgyártó cég bejelentette, hogy egy Trabanthoz hasonló külsejű járművet tervez gyártani BMW alapokon. A prototípust a 2009-es frankfurt autószalonon mutatják be.
Tuning
A járgány szerelmesei hobbyból, szórakozásból cicomázzák fel Trabijukat, és nem kis összeget költenek el különböző spoilerekre, a karosszéria leültetésére, könnyűfém felnikre és egész jó kis autókat pofoznak ki a Trabantból. A Trabantok motorikus átalakítások terén is tág lehetőségeket nyújtanak, az apróbb átalakításoktól egészen a verseny-Trabik (gr.A lásd Kőváry Barna) megépítéséig vezethet az út.Kép
 
 

 

Profilkép



Utolsó kép




Archívum

Naptár
<< Szeptember / 2019 >>