Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Lada

2008.02.10

 

 

A Lada

A Lada ill. korábban Zsiguli az orosz AvtoVAZ cég által előállított autótípus. Az üzem a Volga-folyó melleti Togliatti városában található.

A szó eredete
A magyar „láda” szóval való hasonlóság véletlen. Lada a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője.
Története

Kép

1966-ban állapodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel. Az üzem 1970-ben indult be.
Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója; a Fiat 124 volt az alapja.
1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103; azaz az ezerötös. Ekkor már 320 ezer autó készült el; a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.
1978-ban készült el az első „nem Fiat” típus; a terepjáró Niva.
1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.
1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású Samara.
1997-ben jelent meg az új típuscsalád a 2110-es.
2000-ben elkészült a Lada történetének első 16 szelepes motorja, illetve megjelent a 2111-es kombi illetve a 2112-es ferdehátú.
2006-ra pedig elkészült a Kalina.
Főbb műszaki jellemzők
Az 1970-ben megjelenő VAZ 2101 (Zsiguli), bár a Fiat 124-en alapult, mégsem egyezett meg vele teljesen. Az autó felépítése hasonló volt ugyan, de pár helyen fejlesztettek, néhol pedig egyszerűbb megoldásokat alkalmaztak. A motor például fejlettebb volt, mint az olasz változaté. A 73*71,5 mm-es furat-löket arány 76*66 mm-re változott, tehát a motor pörgősebb, rövidebb löketű lett. A Fiat nyomórudas vezérlését a Zsigulinál felülfekvő vezérműtengely Kép váltotta. A karburátor vízszintes áramlású Solexről függőleges szovjet gyártmányúra módosult. A 230 W-os egyenáramú dinamó helyére erősebb váltóáramú generátort szereltek, ami a feszültségszabályozó cseréjét is maga után vonta. Az önindító is erősebb lett, hogy nagy hidegben is beinduljon az autó. A fékrendszer egy- helyett kétkörös lett, így meghibásodás esetén is maradt egy használható fékkör. Hátul a tárcsafékeket dobfékek váltották, ezek azonban elég erősnek bizonyultak és nem voltak annyira érzékenyek a sárra, koszra. A bowdenes működtetésű tengelykapcsoló hidraulikus lett, a padlólemez is módosult és az egész autó magasabb lett, hogy rosszabb utakon is lehessen vele közlekedni. Látványos külső módosításként csak a lökhárítók cseréjét és a 125-ösről átvett süllyesztett kilincseket említhetjük. A gyár nagyszerűen használta az építőszekrény-elvet a típuscsalád kiépítésénél: kétféle löketű főtengely (66 mm, 80 mm) és kétféle furatú hengerblokk (76 mm, 79 mm) felhasználásával négyféle, 1200, 1300, 1500 és 1600 köbcentiméteres blokkot tudtak építeni. Az ezekhez tartozó karosszériák is csereszabatos elemekből álltak, így a motorokat szabadon be tudták építeni bármelyik kasztniba (ennek főképp a kombiknál volt jelentősége, mert azokból csak kétféle karosszéria létezett). A főbb megoldások a hátsókerekes Zsigulik/Ladák gyártása során végig megmaradtak, lényeges újítás csak a 2103-ason bevezetett vákuumos fékszervó és előgyújtás-szabályzó, a kockák (2105-2104-2107) új karosszériája (csak az ablakvonal alatt) és halogén fényszórói, valamint új, "Ózon" karburátora és a 2105 korszerűsített, fogasszíjas vezérlésű motorblokkja volt. Ez utóbbi egyébként nem volt túlzottan sikeres, így a Nyugaton Lada Nova néven forgalmazott 2105-ösökbe a fogasszíjas 1300-as blokk helyett inkább a régi vezérműláncos 1200-ast szerelték.
Kép 1977-ben jelent meg a Niva. Ez a terepjáró újdonságnak számított nem csak a Szovjetúnióban a világon is, mivel azelőtt nem gyártottak sorozatban önhordó karosszériával terepjárót. A konstukció nagyon sikeres és népszerű lett. Nemzetközi versenyeken is szép eredményeket értek el vele. Motorját a Lada 2106-ostól örökölte. Az 1600 (79mm x 80mm) ccm-es változaton kívül készült 1500 (76mm x 80 mm) és 1300 (79mm x 66mm) ccm-es is. Késöbb 1993-ban modernizálták a típust ekkor a beltéren és a karoszérián is változtattak egy kicsit (az utóbbinak főleg a hátulján), azomban a legnagyobb változás a motortérben volt: a motor térfogata 1700 (82mm x 80mm) ccm-re nőtt és elektronikus befecskendezőt kapott - kezdetben központit, késöbb hengerenkéntit. (Ekkor egyébként a 2104, 2105 2106, 21061 és 2107-es modell is megkapta a hengerenkénti befecskendező rendszert.)Kép
1980-ban mutatták be az első Wankel motorral szerelt 2101-es Ladát. Típusjele 21018-as lett. A motorja egy egy tárcsás 654 ccm-es wankel motor ami 70 lóerőt és 95 Nm-t teljesített. A motor hamar elhasználódása miatt nem sok készült belőle. De a fejlesztés nem állt le. 1982-ben megjelent a továbbfejlesztett változat, a már 2 tárcsás motor 1308 ccm-es volt, teljesítménye 120 Le és 160 Nm. Először a 21019-es kódjelű atóba szerelték be. A gyorsulása 10s volt és 180km/h-ás végsebességet ért el. Ezeket az autókat főleg rendőrségi használatra szánták.
A 2 tárcsás motorok újabb, 2. generációja már a kocka ladákba (Vaz 21059, Vaz 21079) került. Ezekben az autókban már 140 lóerőt és 186 Nm-t teljesített és az élettartam is jelentősen nőtt az egytárcsás 20ezer km-e helyett már 120-150ezer km.
1984-ben jelent meg a Samara (belső piacon Szputnyik). Ez már merőben új (szovjet) konstrukció volt. Össze sem lehet hasonlítani a korábbi modellekkel. A Szamarákat már egy teljesen új fejlesztésű 8 szelepes OHC motorral szerelték fel mely elöl keresztben helyeztek el és az elelső kerekeket hajtotta. Elöl McPherson míg hátul csatolt lengőkaros felfüggesztést alkalmaztak. A 3 ajtós (VAZ 2108) után jelent meg az 5 ajtós (VAZ 2109), majd később, a ráncfelvarrással (hosszú motorháztető, más fomájű hűtőrács) a 4 ajtós (VAZ 21099) sedán változat is. A motorválaszték kezdetben három karburátoros benzinmotor volt. A motorok löketei megegyeztek 71 mm-volt, furatuk tért csak el. Az 1100 ccm-esé 70mm, az 1300 ccm-esé 76mm míg az 1500 ccm-esé 82mm-es volt. A késöbbiekben a 3ajós változatba már 1580 (82mm x 74,8mm) ccm-es motort is szereltek, majd egy idő után a karburátorokat hengerenkénti befecskendező rendszerrel váltották fel. 2002-ben még egy ráncfelvarráson esett át a Szamara típuscsalád. (Vaz 2113: 3a., Vaz 2114: 5a. Vaz 2115: 4a. és a wankel verzió a 2115-91)
A wankel projekt is folyt közben és a Samarák is megkapta az immáron már 3. generációs 2 tárcsás 1308 ccm-es motort. (Vaz 2108-91, Vaz 2109-91, Vaz 21099-91) A motorok ugyanazt a teljesítményt nyújtották mint a kocka ladákban csak a fogyasztásukat sikerült mérsékelni. (90km/h: 7liter/100km és 120km/h: 10liter/100km) A nyugati piacra szállított modelleknél elektromos befecskendezővel szerelt modelleket is szállítottak kis mennyiségben. Ezek már 180 Lóerőt teljesítettek, és 200km/h fölé segítteték az autót.
1994-ben mutatták be először a Lada 2123-as Nivát. Ez a Niva család modernizációja volt. Ezt a projektet a General Motors pénzelte (-li). ebben az autóban jelent meg a 2000 ccm-es (86mm x 84mm) Lada motor, de szerelték az 1700 és az 1800 ccm-es benzinesen kívül 1800 ccm-es Opel ECOTEC motorral is, Dieselből pedig az 1800 ccm-es Lada turbót kapta meg.
1995-ben megjelent az 5 ajtós, 2131 gyári kódú változat, melyben már 1800 (82mm x 84mm) ccm-s motor is volt. Az autók kaphatók voltak Diesel motorral is 1452 (76mm x 80mm), 1524 (76mm x 84mm), 1774 (82mm x 84mm) ccm-es Lada (szivó és turbó verzióban is) és Peugeot 1905 (83mm x 88mm) ccm-es motorral is. (melyből szintén volt szivó és turbó verzió is)
1996-ban jelent meg a Lada 2110-es típuscsalád. A Szovjetunió összeomlása és a gazdasági válság miatt sokat késett a modell gyártásának kezdete. Főbb elemei Kép megegyeztek a Samara modellével. Kisebb nagyobb fejlesztéseket azért elkövettek az orosz mérnökök, és természetesen a karosszéria teljesen átalakult. Megjelent a 16 szelepes DOHC hengerfejjel szerelt 1500 ccm-es motor. Az évek során kibővült a motorválaszték is 1600 (82mm x 75,6mm) és 1800 (82.5mm x 84mm) ccm-es 8 és 16 szelepes motorokkal. A fékek is javultak a szamarához képest, kezdetben 13"-os hűtött tárcsákat kapott (elöl), majd ezt felváltották a 14"-os hűtött tárcsák. (elöl) Az autósportba való törekvések miatt szükség lett a versenyautóhomologizációhoz egy különleges 2110-es modellre, ekkor született meg a Lada 21106 GTI. A GTI egy merőben más autó mint egy "sima" 2110-es. Egy OPEL C20XE kódjelő 2000 ccm-es (86mm x 86mm) motor dolgozik benne ami 150 lóerőt és 200 Nm teljesít. Megkapta az opel 5 fokozatú váltóját is. A kipufogórendszer megváltozott. A felfüggesztés keményebb lett, a nyomtávolságok megnőttek, a fékek nagyobbak lettek. A külső agresszívabb ruhát kapott, a belsőbe pedig sportülések és sportkormány került. A modellcsalád további tagjai a 2111 kombi, és a 2112-es 5ajtós változat. A kombiból 2 fajta összkerékhajtású változat is van. Egy magasabb hasmagasságú változat, és egy alacsony 4x4-es GTI, mely szintén az Opel 2000 ccm-es motorját kapta meg.
A 2110-es is megkapta a wankel motort a Samarától. A típuskód: Vaz 2110-91.
2004-ben jelent meg a Kalina típuscsalád. Ez a 2110-es családnál egy kategóriával kisebb 

Kép

autó. (amit az autó kódjának első karaktere is jelez) A gyártást először a 1118-as Kalinával sedánnal kezdték meg, majd a 1119-es 5 ajtóssal, és végül a 1117-es kombival, melynek összkerékhajtású változata is van. Az autó motorválasztéka 1400 (76,5mm x 75,6mm), 1600 (82mm x 75,6mm), 1700 (82mm x 84mm) ccm-es 8 és 16 szelepes benzines és egy 1400 ccm-es Diesel motor. A 4x4-es kombit 1800 (82.5mm x 84mm) ccm-es motorral is lehet kapni.
2007-ben kezdték gyártani a 2110-es felújított, modernizált változatát a 2170-es Priorát. Környezetbarátabb lett a motor, így megfelel a legszigorúbb európai szabályoknak is. A külső és a belső is megújult. A Priora már 4 csillagos eredményt ért el a törésteszteken. Az autóhoz az utas- és vezető oldali légzsák alapfelszereltségben jár. Ezenkívül az utasokat védi az elektromos biztonsági övfeszítő vagy pl. az oldalütközésvédelem is.
2007-ben mutatták be a gyári Kalina 1119 GTI-t. A motorja a szériában is szolgáló 1600ccm-es DOHC motor de itt 125 lóerőt és 150 Nm-t teljesít. A futóművet itt is keményítették, és hátul is tárcsaféket kapott. A karosszéria kicsit agreszívabb lett, belül pedig megkapta az elmaradhatatlan sportüléseket és sportkormányt.
Egy agresszívebb GTI változat is készül az orosz TorgMas tuningcég által is. Ők a 1118 és 1119-est is átalakítják. Kívül-belül nagyon agreszív dizájnal látják el, és a motor tuningolásban sincs megkötve a vásárló keze, az alábbi 4 motor 8 és 16 szelepes változatátkérheti a vásárló:
1580ccm (82mm x 74,8mm), 1610ccm (82,5mm x 75,6mm), 1710ccm (82,5mm x 80mm), 1773ccm (84mm x 80mm)

A TorgMas-nál már 6 sebességes váltóval is rendelhető az autó és természetesen előre-hátra nagyobb tárcsafékkel, keményített ültetett futóművel, stb.

Kép

Kép

 
 

 

Profilkép



Utolsó kép




Archívum

Naptár
<< Augusztus / 2019 >>